Pertama kali mendengar lagu berjudul Katakan nyanyian penyanyi, Harris Baba, kedengaran melodi ala See You Again nyanyian asal Wiz Khalifa yang turut menampilkan Charlie Puth. Melodinya yang bermula dengan petikan piano ternyata mencipta mood kepada lagu ini.

 

Vokal penyanyi asal Singapura ini juga tidak kurang hebatnya. Saat dia yang ada iras Zayn Malik melantunkan bait-bait kata dalam Katakan, ada keserasian antara gabungan suaranya dan juga alunan muzik lagu ciptaan Faizal Tahir, Mike Chan dan Ezra Kong ini.

 

Liriknya berkisar mengenai luahan rasa cinta seorang kekasih buat pasangannya. Katakan juga menterjemahkan rasa cinta antara pasangan yang bercinta serta ketulusan hati seseorang dalam mencintai pasangannya.

Walaupun ada kedengaran beberapa bahagian yang kurang menyenangkan dalam vokal Harris, namun nilai ‘imperfection’ itu menjadi daya penarik buat vokal penyanyi bersuara serak basah ini.

Satu lagi penarik yang menjadi trik terbaik untuk mencuri perhatian pendengar adalah penggunaan bahasa Inggeris dalam liriknya. Dengan meletakkan perkataan ‘darling’ bagi menggantikan kata ‘sayang’, itu juga secara tidak langsung meninggalkan impak kepada pendengar.